Skanderborg

1,3
Evidenstest vedr. dagpengemodtagere med korterevarende ledighed

Den gode samtale – forberedelsesskema og tjekliste for forsikrede

  • Ledige
  • §2.1 Dagpengemodtagere
  • Korterevarende ledige
  • Alle målgrupper

Beskrivelse

Som ledig dagpengemodtager er der mulighed for at vælge hvilken jobkonsulent man vil til samtale hos i jobcentret. Det er derfor væsentligt, at der sikres en minimums-standard i registreringen af samtalen. Passiv viden kan ikke videreføres, hvis dagpengemodtageren vælger anden jobkonsulent til kommende samtale.

Nuværende lovgivning stiller minimumskrav til indholdet af samtalen – og dermed også til registreringen deraf. For at sikre, at vi kommer omkring alle kilder til viden om den ledige og at vi får registreret samtalen korrekt, har vi udviklet et forberedelsesskema og en tjekliste til samtalen. Forberedelsesskema og tjekliste kan bruges hver for sig eller sammen, men kommer omkring de områder vi dels kan tjekke forud for samtalen dels skal omkring og registrere på baggrund af samtalen.

Erfaringer og resultater

Medarbejderne oplever, at forberedelsesmaterialer er med til at sikre, at vi kommer rundt om de elementer, som samtalen skal indeholde.

Krav til organisering

Medarbejderne har været inddraget i udformning af skemaet og har løbende testet skemaet, så det kunne justeres – herunder tilpasses lokale behov.

Gode råd

Skemaet og tjeklisten er en støtte til at sikre at samtalen kommer rundt om alle relevante emner. Skemaet er IKKE en skabelon til samtalen, men kan være med til at sikre, at samtalen kan være åben, at emner som skal drøftes i samtalen kommer på bordet.

Ledelsens anbefaling

Evidenstest

1,3
Evidenstest vedr. dagpengemodtagere med korterevarende ledighed

  • Ja: I mindst 9 ud af 10 samtaler er der afsat mindst 30 minutter til at afholde samtaler med hver borger i jobkonsulentens kalender
Se alle svar
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 borgere får en samtale i jobcentret inden for de første 2 uger
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 borgere får samtaler hver 2. uge
  • Nej: I færre end 7 ud af 10 samtaler er der afsat mindst 15 minutters målrettet forberedelsestid til hver borger i jobkonsulentens kalender på dagen for mødet eller dagen før mødet
Se færre svar
2,6
God praksis test vedr. dagpengemodtagere, med korterevarende ledighed

  • Ja: Mindst 9 ud af 10 jobkonsulenter uddannes systematisk i at bruge Jobnet CV, Joblog og Min Plan
  • Ja: Mindst 9 ud af 10 jobkonsulenter uddannes i samtaleteknikker, der skaber ejerskab hos borgeren omkring egne jobmål, kompetencer og ressourcer.
  • Ja: Jobcenteret har en fast praksis, som sikrer at mindst 9 ud af 10 jobkonsulenter, altid bruger it-værktøjerne Jobnet CV, Joblog og Min Plan, i deres forberedelse af samtaler med borgerne
  • Ja: Mindst 9 ud af 10 jobkonsulenter, tjekker inden samtalen, om borgerens joblog er udfyldt korrekt, og i så fald, bruger jobkonsulenten samtalen til at vejlede borgeren, omkring jobsøgning.
  • Ja: Jobcenteret har en fast praksis, der sikrer at mindst 9 ud af 10 jobkonsulenter, orienterer sig i aktuelle jobåbninger på Jobnet, eller andre job-databaser, forud for mødet med borgeren.
  • Ja: Mindst 9 ud af 10 samtaler afsluttes med at jobkonsulent og borger, indgår en konkret aftale om jobsøgning, som noteres i Min Plan, og som vi følger op på til næste samtale.
  • Ja: Mindst 9 ud af 10 borgere har adgang til hjælp eller medbetjening i alle hverdage, til følgende it-værktøjer: Jobnet CV, Joblog, Min Plan, Jeg søger Job som.
Se alle svar
  • Delvist: Jobcenteret en fast praksis, som sikrer at jobkonsulenten, i mindst 7 ud af 10 samtaler, forbereder sig til samtalen ved at bruge Jobbarometer, Virksomhedsoverblik og Arbejdsmarkedsbalancen.
  • Delvist: Vi har faste arbejdsgange, der sikrer, at mindst 7 ud af 10 jobkonsulenter deltager i teammøder mindst én gang hver måned, hvor vi arbejder med at styrke jobkonsulentens tro på borgernes jobchancer, ved at dele viden om udviklingen i ledighedstal i kommunen og drøfte succescases
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 jobkonsulenter vejleder ved samtalen, borgeren om jobsøgning med udgangspunkt i borgerens egne jobmål, kompetencer og ressourcer
  • Nej: Jobcenteret har ikke faste arbejdsgange, der sikrer at mindst 7 ud af 10 borgere, vejledes i at bruge effektive søgemetoder, fx. brug af eget netværk, uopfordrede ansøgninger og vikaransættelse.
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 borgere, har tilknyttet en gennemgående jobkonsulent gennem ledighedsforløbet
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 borgere, har direkte adgang til deres jobkonsulent via et direkte telefonnummer og/eller en direkte e-mailadresse og kan altid forvente en tilbagemelding inden for 24 timer.
  • Nej: Færre end 7 ud af 10 jobkonsulenter, får ledelsesmæssig eller kollegial feedback på deres samtaler, via kollegers og chefers deltagelse i jobkonsulentens borgersamtaler eller videobaseret feedback, mindst én gang hver måned.
Se færre svar